Vinterguide 2025: Så gör du el-lastcykeln trygg i snö, is och kyla





Vinterguide 2025: Så gör du el-lastcykeln trygg i snö, is och kyla



Cluster • Vecka 44

Vinterguide 2025: Så gör du el-lastcykeln trygg i snö, is och kyla

En tisdag i november: varför allt kändes svajigt

07:52. Det snöblandar på cykelbanan. Två barn i lådan, ryggsäckar och fruktlådor. Du rullar ut från gården och märker direkt: framhjulet ”simmar” i slasket, bakhjulet släpper lite när du bromsar inför korsningen och batteriet visar oväntat få staplar. Du hinner tänka: ”Är vintern slutet för vår el-lastcykel?”

Det här scenariot är vanligt – och helt onödigt. Problemet är inte vintern. Det är set-up: fel däck, kallt batteri och sommarkörning i vinterföre. Så här vänder du det på en kväll.

Snabbt svar: tre beslut som gör vintern stabil

  1. Byt till dubbdäck – fler dubbar fram för styrgrepp, dubbat även bak för bromsstabilitet. Dubbdäck 26” bak · Babboe Big/Dog/Trike
  2. Håll batteriet varmt – förvara inne, montera precis före start och planera tätare laddning vid kyla.
  3. Kör vinterstil – bromsa rakt, planera kurvorna, sänk däcktrycket marginellt på is.

Boka provkörning Testa din vintersättning

Vinterköra el-lastcykel – dubbdäck, kapell och varm batterirutin 2025
Rätt set-up: dubbdäck, kapell, stark belysning och varm batterirutin.

Dubbdäck: val, placering och tryck

  • Placering: Prioritera fler dubbar fram för styrgrepp; kör dubbat även bak för stabil inbromsning.
  • Mönster: Öppna spår rensar slask bättre än täta slicks.
  • Tryck: Sänk ca 0,2–0,4 bar på is – men undvik för lågt tryck (risk för genomslag).

Snabbväg till rätt däck: Dubbdäck 26” bak ·
Dubbdäck Babboe Big/Dog/Trike ·
Alla däck & slang

Kapell, belysning och sikt

Kapell håller barn/last torra och varma. Lägg till stark bak-/bromslampa och gärna en hjälmlampa för att synas i sidled. Torka och smörj dragkedjor lätt så de inte fryser.

Batteri i kyla: så behåller du räckvidd

  • Förvara batteriet inomhus (10–20 °C) och montera precis före start.
  • Planera tätare laddning när det är kallare än −5 °C.
  • Ladda till 80–90 % i vardagen; fulladda ibland för balansering.

Körteknik på vinterväg

  • Bromsa rakt och undvik hårda inbromsningar i kurva.
  • Planera kurvor: sänk farten före och håll jämn linje genom svängen.
  • Plogkanter: korsa vinkelrätt i låg fart.
  • 2-hjuling: titta genom kurvan och håll lätt tramp; 3-hjuling: kapa farten extra före sväng.

Vinterservice & salt

  • Kontrollera bromsbelägg, kablar/slangar och lyse före första halkan.
  • Skölj bort vägsalt, torka och smörj utsatta delar regelbundet.
  • Planera en mellanservice efter 300–500 km vinterkörning.

Behöver du hjälp att gå igenom cykeln? Kontakta oss.

Modellval för vintern

Bimas Economy

Stabil och prisvärd bas. Kombinera med dubbdäck och kapell för vardag i snö/slask.

Bimas Economy
Dubbdäck 26” bak

Bimas Premium

Mjukare känsla och mer påkostade komponenter – uppskattat när det är kallt och tungt.

Bimas Premium
Dubbdäck 26” bak

Checklista: vinterklar på 30 minuter

  • Montera dubbdäck och justera tryck.
  • Testa lampor/reflexer och komplettera vid behov.
  • Ställ in batterirutinen: varm förvaring + toppning innan start.
  • Smörj rörliga delar och skydda mot salt.
  • Gör en provtur med last på lugn sträcka.

Boka provkörning Inför vintern

Relaterat

El-lastcykel: vägledning & provkörning ·
Alla lastcyklar ·
Royal Cargobike – varumärken ·
Dubbdäck & däck till lådcykel

Redo för vinter? Vi hjälper dig sätta rätt set-up

Dubbdäck, batterirutiner och körteknik – vi gör din el-lastcykel trygg i vintertrafiken.

Boka provkörning
Bimas Economy
Bimas Premium
Däck & slang (översikt)
Kontakta oss

Nyhetsbrev – Vinterkör tryggt

Ämnesrad: ”Vinterköra el-lastcykel: 5 snabbfixar för grepp & räckvidd”

Ingress: Dubbdäck, kapell, batteri och körteknik – gör el-lastcykeln vinterredo på en timme. Boka provkörning.

Prenumerera



Posted in

Christian van Dartel

Lämna en kommentar